Kategorier
Rekrytering

Hur blir man egentligen mästare på rekrytering?

Det är viktigt att vara duktig på rekrytering om man driver ett företag med personal. En riktigt bra rekrytering är ett steg framåt för hela företaget.

Det kan vara knepigt att hitta rätt typ av personal till ett företag. För många tar det flera år att bygga upp en personalstyrka som fungerar och som vet hur företaget arbetar som bäst. Nyckeln till att få tag i denna personal är att vara duktig på rekrytering. Rekrytering handlar om att hitta, och sedan anställa, personer som kan utföra arbetsuppgifter med bravur.

Oftast föranleds en rekrytering av en platsannons. Den bör ge en tydlig beskrivning kring vilken typ av personal ett företag saknar och vilka arbetsuppgifter man behöver personal till. Därefter måste man som rekryterare sålla bland de ansökande. Inte alla ansökningar kommer att hålla måttet. Har man tur finns det dock ett par stycken bland ansökningarna som känns så pass bra att man vill kalla personerna till en intervju.

Genomtänkta intervjuer ger en god rekrytering

En bra anställningsintervju ska vara väl genomtänkt. Som rekryterare gäller det att veta vilka frågor man vill ha svar på och få reda på så mycket som möjligt om den ansökande under den korta intervjun. Även personkemi ska fungera för att en rekrytering ska bli riktigt lyckad. Det är också vanligt att man ger den ansökande någon typ av case att lösa för att på så vis bevisa att hen är rätt för arbetet.

Ansökandes lösning på caset kan vara en god indikation på huruvida hen är rätt för jobbet eller inte. Som rekryteringsansvarig är det viktigt att diskutera de olika ansökande med sina kollegor för att på så sätt ta ett så bra beslut som möjligt. När väl beslutet är taget gäller det att den utvalde tackar ja till jobberbjudandet och att man kommer överens om en vettig lön som bägge parter är nöjda med.

Mer information för dig kan du hitta på webbsida: valegro.se