Fabriken hade varit igång många år och fungerat felfritt. Nu behövdes det dock en renovering av ångpannan och de bestämde sig för att hyra en mobil ångpanna.
Företagets grundare och VD Andreas hade dragit på det länge men visste att bland annat ångpannan behövde ses över. Han ville inte att den skulle haverera och det därmed bli produktionsstopp. Men ordrarna hade rullat in och tiden inte funnits. Men nu var han tvungen att göra något. Men han ville inte att produktionen skulle stå stilla under tiden. Det kunde ju vara så att någon del behövde beställas och det kunde ta tid och bli kostsamt.
Även om allt gick smärtfritt så skulle det ta minst en eller två dagar att stänga ner och starta upp den. För att göra det rätt, kontaktade han en branschkollega för att få lite tips om hur det skulle kunna gå till. Allt för att förlora så lite produktionstid som möjligt. Tid var pengar, något som hans egen far alltid brukade säga. Numera visste även han hur sant det var.
Dags att boka hyra av ångpanna
Tänka sig att det finns så mycket man inte vet. Som att man kan hyra ångpanna. För några år sedan hade han inte ens vetat vad en ångpanna var. Efter att ha gjort en hel del efterforskning hade han hittat ett företag som faktiskt hyrde ut dem. Som tur var hade han hört med en mer erfaren person än honom när det kom till renovering av ångpannor och fått veta att det tog längre tid än han tänkt. Och därför behövde han hyra en längre tid.
Företaget visade sig vara mycket tillmötesgående och hade, vad det verkade, en hel del att hyra så att det skulle inte vara något problem. Han fick förklara vad han hade nu och varför han behövde en extra ångpanna. Allt för att de skulle kunna räkna ut vilken storlek som krävdes för att möta hans och hans fabriks mål. Det gjordes snabbt och kunde beslutas under samtalet. När de talat klart lovade den anställde på företaget att skicka en offert på hyresavtalet.
Hyra ångpanna beslutat
När samtalet var klart hade han kontaktat firman som skulle se över hans egen ångpanna. Han behövde få ett datum för jobbet innan han gjorde själva beställningen. Han ville ha allt under kontroll när offerten kom så att han kunde ta ett beslut med det samma. Plötsligt kändes allt akut. Han hade av någon anledning fått för sig att ångpannan nu skulle hinna gå sönder innan reparationen hunnit börja. Vilket givetvis inte var fallet. Eller?
Företaget han skulle hyra pannan från hade sagt att de kunde göra snabba leveranser vilket kändes bra. Datum blev satt till en dag, två veckor framåt. Informationen ramlade in i hans inkorg nästan samtidigt som hyresofferten kom. Tajmingen kunde inte ha varit bättre. Denna gången ringde han inte utan skickade ett mail för att bekräfta beställningen och vilket datum han ville hyra deras ångpanna.
Smidigt att hyra ångpanna
Andreas oroade sig för hur det skulle bli när de skulle hyra ångpanna. Inte själv hyrandet i sig utan att byta ut den gamla mot den inhyrda. Skulle processen vara svår? Kunde det bli komplikationer? Han visste inte. Snart skulle han inse att han måste sluta oroa sig för saker som han inte vet något om och istället ställa frågor till dem som skulle göra jobbet.
Det visade sig att de inte bara skulle komma med ångpannan till fabriken. Företaget skulle även installera den. Då detta var deras område av expertis kunde han bara släppa den detaljen för de skulle sköta allt. Men Andreas visste trots det att han inte skulle vara helt lugn innan allt var över. Onödigt javisst men det var bara så han var.