Kategorier
Okategoriserade

Energilagring – fördelar för företag

Dags att ta nästa steg som företag och börja bidra till en lite bättre värld? Att ha en grön profil och visa att man tar ansvar som företag ger ringar på vattnet. Idag ser man att många kunder – oavsett vad man söker – vill göra rätt val. Man är beredda att betala mer pengar för en tjänst eller en produkt som man vet inte har bidragit till utsläpp och påverkat klimatet negativt. 

Ett företag som visar att man tagit steg i denna fråga har mycket att vinna – och på fler än ett sätt. Genom att investera i exempelvis en solcellsanläggning och samtidigt kombinera detta med energilagring så kan man göra stora ekonomiska vinster – samtidigt som man får den viktiga gröna profilen och samtidigt som man också gör det väsentliga: skillnad för oss alla genom grön energi. 

Batterilagring gör skillnaden 

Energilagring och batterilagring är den avgörande detaljen i detta. Solceller är riktigt bra, men det är först i kombination med batterilagring som det kan förvandlas till en lukrativ investering. Detta kan förklaras på ett enkelt sätt. Har du solceller på taket till ditt företag så har du också gått från att konsumera till att producera el. 

Problemet är att du vissa dagar producerar väldigt mycket el. Under sommaren kan dina solceller skapa ett stort överskott av el – medan de under mörka vinterdagar inte producerar särskilt mycket el alls. Energilagring innebär att du sparar elen och kan använda den jämnt under hela året och att du genom detta också får en jämnare kostnad där de höga topparna kan kapas. 

Energilagring – balans mellan produktion och konsumtion

Utöver det så finns det även en möjlighet att bidra till samhällets utmaningar inom samma fråga. Batterilagring för ditt företag kan skapa en balans i det svenska elnätet mellan produktion och konsumtion.

 På det stora hela och väldigt förenklat så kan du sälja ditt överskott vidare och därmed göra ekonomisk vinst. En investering i solceller och energilagring är således en investering i allt från pengar, en grön profil och i ren samhällsnytta.

Kategorier
Ekonomi

Löneoutsourcing för unga företag 

När unga entreprenörer startar en verksamhet står kärnverksamheten i fokus. Det kan då vara en fördel att använda sig av den externa tjänsten löneoutsourcing. 

Det nystartade företaget har oftast fullt upp med att bearbeta marknaden och skaffa nya kunder för sin verksamhet. Det är ganska många regler runt lönehanteringen, och det kan kännas övermäktigt att uppfylla alla Skatteverkets krav. Dessutom vill personalen ha rätt lön punktligt insatt på sina konton, och det tolereras inget slarv. Med löneoutsourcing får firman kraftfull hjälp med lönerna. 

Det kan löna sig att spara in på fasta kostnader, speciellt för nystartade företag, och med digital teknologi kan man enkelt utlokalisera arbetsuppgifter för både telefoni och ekonomi. Man kan fråga sin revisor till råds, eller ta kontakt med ett företag som arbetar med löneoutsourcing, så får man veta fördelarna med att slippa anställa egen personal för alla funktioner. 

Löneoutsourcing är en smidig lösning 

Med fasta kostnader menar man oftast byggnader och löpande nödvändiga utgifter för exempelvis elektricitet, men det är givet att även utgifter för de anställda minskar när man anlitar externa konsulter. Lönepersonalen ska ha sina försäkringar, förmåner och man måste täcka upp vid eventuella sjukdomsfall. 

Precis som när man anlitar en extern jurist, revisor eller städfirma, ingår det mesta i tjänsten man betalar för. Med löneoutsourcing klarar man sig gott med en dator, som man ändå skulle ha haft. Man får mycket kompetens för pengarna, och man sparar tid. Unga företagare behöver inte sätta sig in i alla lagar och regler om skattesatser, löneredovisning och olika avtalstyper.

Mer information för dig kan du hitta på webbsida: outsourcinglön.nu

Kategorier
Logistik

Tredjepartslogistik och internationell handel

Under de senaste åren har handeln tillförts ett nytt begrepp, nämligen internethandel och tredjepartslogistik. Men begreppet logistik har mycket gamla anor.

Internationell handel har förekommit under flera tusen år. Salt och socker var produkter som skeppades över haven. Handelsorganisationer som Hansan dominerade varuflödet under medeltiden och där städer som Visby, Bergen, Novgorod med flera ingick i nätverket som noder. Idag skulle vi säga att Hansan i viss utsträckning sysslade med tredjepartslogistik utan att handelsmännen hade en aning om detta begrepp.

Logistik kan sägas vara att transportera och lagerhålla handelsvaror. Produkterna ska ligga på lager i så kort tid som möjligt men de ska komma fram utan skador och inte minst i rätt tid. Att binda kapital i lager och i onödan är ett fult ord för en företagsekonom. Men hur har begreppet logistik uppstått?

Tredjepartslogistik – transport och lager

Ordet logistik finns belagt redan i början av 1800-talet. Napoleon inrättade exempelvis en särskild general som ansvarade för logistiken vid olika fältslag. Under andra världskriget fick logistik en avgörande betydelse. Förnödenheter och krigsmateriel tillverkades i USA och skulle skeppas till Europa och Asien. För att optimera flödet utvecklades nya administrativa tekniker som operationsanalys, där datorer togs till hjälp i allt högre utsträckning för att lösa beräkningsproblem. Ur militär logistik har transportlogistik utvecklats för att lösa civila materialflöden, där internethandel har fått en särskild betydelse. 

Idag handlar tredjepartslogistik om att optimera varuflöden mellan två punkter. Transportföretagen kör inte bara sina fordon utan håller också lager på sina terminaler. Logistikföretaget äger inte produkterna utan begränsar sig till att erbjuda tredjepartslogistiklösningar. Längs våra vägar dyker allt fler terminalbyggnader upp som svampar ur jorden. Vilken fördel erbjuder då tredjepartslogistik? Motivet är sannolikt att vare sig en producent eller en detaljhandelskedja har kunskap och förutsättningar att syssla med transporter eller omfattande lagerhållning. Sådan specialkompetens finns hos företag som sysslar med tredjepartslogistik. 

Kategorier
Mobilteknik

Renovering kräver hyra av ångpanna

Fabriken hade varit igång många år och fungerat felfritt. Nu behövdes det dock en renovering av ångpannan och de bestämde sig för att hyra en mobil ångpanna.

Företagets grundare och VD Andreas hade dragit på det länge men visste att bland annat ångpannan behövde ses över. Han ville inte att den skulle haverera och det därmed bli produktionsstopp. Men ordrarna hade rullat in och tiden inte funnits. Men nu var han tvungen att göra något. Men han ville inte att produktionen skulle stå stilla under tiden. Det kunde ju vara så att någon del behövde beställas och det kunde ta tid och bli kostsamt.

Även om allt gick smärtfritt så skulle det ta minst en eller två dagar att stänga ner och starta upp den. För att göra det rätt, kontaktade han en branschkollega för att få lite tips om hur det skulle kunna gå till. Allt för att förlora så lite produktionstid som möjligt. Tid var pengar, något som hans egen far alltid brukade säga. Numera visste även han hur sant det var.

Dags att boka hyra av ångpanna

Tänka sig att det finns så mycket man inte vet. Som att man kan hyra ångpanna. För några år sedan hade han inte ens vetat vad en ångpanna var. Efter att ha gjort en hel del efterforskning hade han hittat ett företag som faktiskt hyrde ut dem. Som tur var hade han hört med en mer erfaren person än honom när det kom till renovering av ångpannor och fått veta att det tog längre tid än han tänkt. Och därför behövde han hyra en längre tid.

Företaget visade sig vara mycket tillmötesgående och hade, vad det verkade, en hel del att hyra så att det skulle inte vara något problem. Han fick förklara vad han hade nu och varför han behövde en extra ångpanna. Allt för att de skulle kunna räkna ut vilken storlek som krävdes för att möta hans och hans fabriks mål. Det gjordes snabbt och kunde beslutas under samtalet. När de talat klart lovade den anställde på företaget att skicka en offert på hyresavtalet.

Hyra ångpanna beslutat

När samtalet var klart hade han kontaktat firman som skulle se över hans egen ångpanna. Han behövde få ett datum för jobbet innan han gjorde själva beställningen. Han ville ha allt under kontroll när offerten kom så att han kunde ta ett beslut med det samma. Plötsligt kändes allt akut. Han hade av någon anledning fått för sig att ångpannan nu skulle hinna gå sönder innan reparationen hunnit börja. Vilket givetvis inte var fallet. Eller?

Företaget han skulle hyra pannan från hade sagt att de kunde göra snabba leveranser vilket kändes bra. Datum blev satt till en dag, två veckor framåt. Informationen ramlade in i hans inkorg nästan samtidigt som hyresofferten kom. Tajmingen kunde inte ha varit bättre. Denna gången ringde han inte utan skickade ett mail för att bekräfta beställningen och vilket datum han ville hyra deras ångpanna.

Smidigt att hyra ångpanna

Andreas oroade sig för hur det skulle bli när de skulle hyra ångpanna. Inte själv hyrandet i sig utan att byta ut den gamla mot den inhyrda. Skulle processen vara svår? Kunde det bli komplikationer? Han visste inte. Snart skulle han inse att han måste sluta oroa sig för saker som han inte vet något om och istället ställa frågor till dem som skulle göra jobbet.

Det visade sig att de inte bara skulle komma med ångpannan till fabriken. Företaget skulle även installera den. Då detta var deras område av expertis kunde han bara släppa den detaljen för de skulle sköta allt. Men Andreas visste trots det att han inte skulle vara helt lugn innan allt var över. Onödigt javisst men det var bara så han var.

Kategorier
Företagande

Från kaos till enhet: Hur gruppdynamik förvandlar teamdynamik

I den ständigt föränderliga världen av teamwork och samarbete kan betydelsen av gruppdynamik inte överdrivas. Förmågan att utnyttja ett teams samlade energi och varierande talanger kan vara den avgörande faktorn mellan mediokritet och excellens. I den här artikeln går vi in på gruppdynamikens komplexiteter och hur de spelar en avgörande roll för att omvandla dynamiken inom ett team.

Gruppdynamik hänvisar till mönstren av interaktioner, beteenden och relationer som uppstår när individer kommer samman för att bilda en grupp. Dessa dynamiker formas av olika faktorer, inklusive gruppsammansättning, uppgiftens natur och den yttre miljön. En av de grundläggande aspekterna av gruppdynamik är sammanhållning, graden av vilken gruppmedlemmarna känner sig sammankopplade och engagerade i teamets mål. Hög sammanhållning kan främja en känsla av tillhörighet och ömsesidigt förtroende bland teammedlemmarna, vilket leder till förbättrat samarbete och produktivitet. Effektiv kommunikation är själva livsnerven i ett framgångsrikt team. Gruppdynamik påverkar i hög grad hur information delas inom en grupp. Öppna och transparenta kommunikationskanaler kan främja utbyte av idéer och feedback, vilket underlättar bättre beslutsfattande och problemlösning.

Konflikthantering

Konflikter är oundvikliga när olika individer med varierande perspektiv kommer samman. Gruppdynamik spelar emellertid en avgörande roll för hur konflikter hanteras och löses. En sammanhållen och väl fungerande grupp är mer benägen att hantera konflikter konstruktivt, vilket leder till tillväxt och lärande snarare än störningar. Ledarskapsdynamik inom en grupp kan forma teamets riktning och effektivitet. En skicklig ledare kan utnyttja gruppens samlade potential, medan en dålig ledare kan hindra framsteg. Gruppdynamik bestämmer hur ledarroller etableras och hur ledare utövar sin påverkan.

I dagens snabbrörliga värld är anpassningsförmåga en eftertraktad egenskap. Gruppdynamik påverkar ett teams förmåga att anpassa sig till föränderliga omständigheter och komma igen efter motgångar. Motståndskraftiga grupper är mer benägna att klara av utmaningar och komma ut starkare. På den andra sidan fokuserar teamdynamik på interaktioner och relationer inom ett specifikt team. Gruppdynamik fungerar som grunden på vilken teamdynamik byggs. Ett team som förstår och optimerar sin gruppdynamik är bättre rustat att fungera sammanhållet och uppnå sina mål.

Kategorier
Kontor

Rätt kontorsbelysning i Stockholm: Skapa en produktiv arbetsmiljö

I en värld där kontorsarbete blir allt vanligare är det viktigt att inte underskatta kraften i rätt belysning. Att välja den perfekta belysningen för ert kontor i Stockholm kan vara skillnaden mellan trivsel och produktivitet eller trötthet och huvudvärk för era medarbetare. I denna artikel kommer vi att utforska betydelsen av lämplig kontorsbelysning och hur ni kan anpassa den för olika arbetsplatser och situationer.

Att spendera timmar framför en datorskärm eller på ett skrivbord kräver en noggrann övervägning när det gäller belysning. En otillräcklig eller felaktig belysning kan leda till en mängd problem, inklusive ögontrötthet och andra obehagliga symtom. För att säkerställa att era medarbetare i Stockholm trivs och presterar på topp är det nödvändigt att skapa rätt ljusförhållanden i ert kontorslandskap. För att uppnå rätt kontorsbelysning i Stockholm bör ni börja med att överväga olika situationer och områden på ert kontor. En genomtänkt plan för belysning kan göra en stor skillnad i arbetsmiljön. Här är några rekommendationer för att anpassa er belysning efter olika tillfällen och platser på kontoret:

Anlita en belysningsexpert

För att säkerställa att ni väljer rätt kontorsbelysning i Stockholm är det klokt att rådfråga en belysningsexpert. En expert kan utvärdera era specifika behov och hjälpa er att välja de bästa ljuskällorna och ljusstyrkorna för varje område på kontoret. Det kan också hjälpa er att spara energi och minska era elkostnader genom att använda energieffektiv belysning och automatiska ljusregleringssystem.

Att investera i effektiv kontorsbelysning i Stockholm är avgörande för att skapa en produktiv och trivsam arbetsmiljö. Genom att anpassa belysningen efter olika platser och situationer på kontoret kan ni förbättra medarbetarnas välbefinnande och effektivitet. Kom ihåg att konsultera en belysningsexpert för att få professionell vägledning och maximera fördelarna med rätt belysningssystem i ert kontor.

Kategorier
Utbildning

Utför heta arbeten på rätt sätt

Om heta arbeten utförs på ett korrekt sätt går det att minimera skador på både person och egendom. Men det krävs rätt utbildning, rutiner och utrustning.

Det som krävs för att bränder ska uppstå är energi och syre. Men det kan vara energi av många olika slag som gör att det blir tillräckligt för att en låga ska uppstå. Eller ännu värre. Därför är det ganska mycket som faller under heta arbeten – mycket mer än vad man kanske kan tro. För det är inte enbart svetsning som kan göra att allvarliga skador uppstår.

Inom området heta arbeten faller även sådant som innebär att det är någon typ av material som kapas. Ofta är det metall, där det lätt kan uppstå kraftiga gnistor. Men det kan även vara trä och andra material som vid en bearbetning kan skapa en risk för värmeutveckling och brand. Därför är det mycket viktigt att ha full koll på heta arbeten och hur de ska utföras.

Heta arbeten – så ska det gå till

För att utföra heta arbeten krävs det först och främst en kurs inom området. Det vanligaste är att den som ska utföra heta arbeten skickas på kursen via sin arbetsgivare. Eller så kan det vara något som den anställde redan har med sig från sin utbildning till snickare, svetsare eller liknande. Med sig har den anställde då något som heter en heta arbeten-certifiering.

Vid arbete på en byggplats ska den som utför heta arbeten ha sin certifiering med sig, samt meddela byggherren eller beställaren att ett sådant arbete kommer att ske. På större byggen lämnas först en ansökan in till den som är ansvarig på plats, för att få godkännande. Därefter är det bara att ladda upp med utrustning, glasögon, handskar och brandsläckare och gå igång med uppdraget.

Kategorier
Flytt

Smidig och effektiv kontorsflytt i Stockholm

För många är det inte bara att ta med sig laptopen när det kommer till en kontorsflytt i Stockholm. Det är en process som kräver noga planering och genomtänkta åtgärder. Det bästa sättet att uppnå smidig samordning är genom samarbete med en pålitlig flyttfirma.

En företagsflytt är inte bara en fysisk förflyttning av möbler och utrustning. Det är en komplex process där varje detalj behöver övervägas och planeras på förhand. För ensamföretagaren kan detta vara en relativt okomplicerad uppgift, men för större företag med flera anställda är det en betydligt mer omfattande och krävande process. Det handlar inte bara om att bära möbler, det är även en överföring av internetuppkoppling och telefonlinjer som måste fungera oavbrutet.

Vikten av samarbete med en flyttfirma

För företag med mer än tre personer, och särskilt de som behöver hålla sin verksamhet igång utan avbrott, är det avgörande att söka professionell hjälp. En pålitlig flyttfirma är inte bara en extra uppsättning händer för att bära möbler; det är en partner som kan bidra till en sömlös övergång. Att starta planeringen långt i förväg är en klok åtgärd för att undvika onödiga avbrott och driftstopp.

Fördelarna med att anlita en kompetent flyttfirma

När det gäller en kontorsflytt är tid pengar, och en kompetent flyttfirma förstår vikten av effektivitet. De nya lokalerna bör vara genomtänkta och planerade för att säkerställa att allt är på plats när arbetsveckan börjar. Det handlar inte bara om att placera möbler; arbetsplatsen måste optimeras för ljussättning, ergonomi och en sömlös uppkoppling av datorer och andra tekniska enheter.

Pålitlig flyttfirma i Stockholm

För företag i Stockholm som genomgår en kontorsflytt är det avgörande att samarbeta med en pålitlig flyttfirma. En sökning efter ”pålitlig flyttfirma i Stockholm” kommer att ge en mängd alternativ, men det är viktigt att välja en firma med dokumenterad erfarenhet och positiva recensioner. En pålitlig partner kommer att underlätta inte bara själva flytten utan också minimera störningar i den dagliga verksamheten.

Att byta kontorslokal i Stockholm är inte bara en nödvändighet utan också en strategiskt klok åtgärd för att förbättra läge, plats och arbetsmiljö. Att samarbeta med en pålitlig flyttfirma är nyckeln till en smidig och effektiv övergång. Genom att planera i förväg och välja en partner med erfarenhet och kompetens kan företag säkerställa att deras kontorsflytt blir en framgångsrik investering i företagets framtid.

Kategorier
Rekrytering

Hur blir man egentligen mästare på rekrytering?

Det är viktigt att vara duktig på rekrytering om man driver ett företag med personal. En riktigt bra rekrytering är ett steg framåt för hela företaget.

Det kan vara knepigt att hitta rätt typ av personal till ett företag. För många tar det flera år att bygga upp en personalstyrka som fungerar och som vet hur företaget arbetar som bäst. Nyckeln till att få tag i denna personal är att vara duktig på rekrytering. Rekrytering handlar om att hitta, och sedan anställa, personer som kan utföra arbetsuppgifter med bravur.

Oftast föranleds en rekrytering av en platsannons. Den bör ge en tydlig beskrivning kring vilken typ av personal ett företag saknar och vilka arbetsuppgifter man behöver personal till. Därefter måste man som rekryterare sålla bland de ansökande. Inte alla ansökningar kommer att hålla måttet. Har man tur finns det dock ett par stycken bland ansökningarna som känns så pass bra att man vill kalla personerna till en intervju.

Genomtänkta intervjuer ger en god rekrytering

En bra anställningsintervju ska vara väl genomtänkt. Som rekryterare gäller det att veta vilka frågor man vill ha svar på och få reda på så mycket som möjligt om den ansökande under den korta intervjun. Även personkemi ska fungera för att en rekrytering ska bli riktigt lyckad. Det är också vanligt att man ger den ansökande någon typ av case att lösa för att på så vis bevisa att hen är rätt för arbetet.

Ansökandes lösning på caset kan vara en god indikation på huruvida hen är rätt för jobbet eller inte. Som rekryteringsansvarig är det viktigt att diskutera de olika ansökande med sina kollegor för att på så sätt ta ett så bra beslut som möjligt. När väl beslutet är taget gäller det att den utvalde tackar ja till jobberbjudandet och att man kommer överens om en vettig lön som bägge parter är nöjda med.

Mer information för dig kan du hitta på webbsida: valegro.se

Kategorier
Säkerhet

Följ rörelsen i din byggnad med passersystem i Stockholm

Vill du ha bättre koll på vem som rör sig i dina lokaler i Stockholm är passersystem ett bra hjälpmedel. Med ett passersystem kan du öka tryggheten för alla.

I en företagslokal, bostadsförening eller andra lokaler där många rör sig kan det vara svårt att ha uppsikt över rörelsen. Vem som ska få komma in, genom vilka dörrar och när kan vara svårt att reglera, samtidigt som man saknar uppsikt över vilka som faktiskt rör sig i byggnaden. Det hela skapar en stor osäkerhet. 

Den osäkerheten grundar sig mycket på att man inte vet vem som tar sig in. Nycklar kan tappas bort och hittas av någon annan, och det finns inget sätt att registrera rörelsen i byggnaden. Om du vill ändra på detta är det dags att börja fundera över att installera ett elektroniskt passersystem.

Passersystem kommer med många fördelar som du inte får med mer traditionella metoder. Bättre översikt, större reglering och helt enkelt mer trygghet. Det gäller för såväl dig som de andra som ibland befinner sig i byggnaden. Passersystem går också att installera oavsett hur stor eller liten din byggnad är.

Passersystem skapar en större trygghet i Stockholm

Ett elektroniskt passersystem kommer med många fördelar som alla leder till en ökad trygghet. För det första kan du lätt spärra nycklar om någon skulle tappa bort sin. Då vet du att nycklarna aldrig hamnar i fel händer utan kan känna dig trygg med vilka som har tillgång.

För det andra är det lättare att styra tillträdet för dig med ett passersystem. Om du vill reglera tider eller vilka ingångar vissa personer får använda går det smidigt. Det är också lätt att tillfälligt stänga av nycklar eller liknande.

Sist men inte minst får du också en logg över rörelsen i byggnaden. Du kan se vilka nycklar som använts när och på så vis vet du vilka som är i byggnaden. Därför kan du sova tryggt på nätterna med vetskapen om att du har full koll på läget. För dig som vill ha en tryggare byggnad är alltså passersystem rätt väg att gå.